Programma's | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||||||||
bedragen x € 1.000,- | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||||
("-"=nadeel/"+"=voordeel) | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo |
P0 Bestuur en ondersteuning | 42.211 | -13.357 | 28.854 | 42.689 | -13.451 | 29.238 | 41.948 | -13.306 | 28.642 | 42.316 | -13.302 | 29.014 |
P1 Veiligheid | 66 | -2.932 | -2.866 | 66 | -3.002 | -2.936 | 66 | -3.006 | -2.940 | 66 | -3.006 | -2.940 |
P2 Verkeer en vervoer | 362 | -3.784 | -3.422 | 362 | -3.773 | -3.410 | 362 | -3.822 | -3.460 | 362 | -3.956 | -3.594 |
P3 Economie | 1.263 | -608 | 656 | 1.234 | -430 | 804 | 1.189 | -339 | 850 | 1.189 | -339 | 850 |
P4 Onderwijs | 273 | -2.275 | -2.001 | 274 | -2.228 | -1.954 | 274 | -2.300 | -2.026 | 184 | -2.293 | -2.108 |
P5 Sport, cultuur en recreatie | 506 | -6.542 | -6.036 | 473 | -6.136 | -5.663 | 473 | -6.320 | -5.846 | 469 | -6.286 | -5.817 |
P6 Sociaal Domein | 6.362 | -20.751 | -14.389 | 6.362 | -20.684 | -14.323 | 6.362 | -20.488 | -14.126 | 6.362 | -20.148 | -13.786 |
P7 Volksgezondheid en milieu | 7.178 | -7.909 | -732 | 7.374 | -8.093 | -720 | 7.374 | -8.121 | -747 | 7.374 | -8.080 | -706 |
P8 Wonen en bouwen | 1.282 | -2.198 | -916 | 1.253 | -1.747 | -495 | 1.253 | -1.725 | -473 | 1.253 | -1.725 | -473 |
Saldo van baten en lasten | 59.502 | -60.356 | -853 | 60.086 | -59.545 | 541 | 59.300 | -59.427 | -128 | 59.574 | -59.136 | 439 |
Mutaties reserves | ||||||||||||
P0 Bestuur en ondersteuning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P2 Verkeer en vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P3 Economie | 210 | 0 | 210 | 60 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P4 Onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P5 Sport, cultuur en recreatie | 126 | 0 | 126 | 126 | 0 | 126 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 |
P6 Sociaal Domein | 462 | 0 | 462 | 462 | 0 | 462 | 337 | 0 | 337 | 0 | 0 | 0 |
P7 Volksgezondheid en milieu | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P8 Wonen en bouwen | 472 | 0 | 472 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties reserves | 1.270 | 0 | 1.270 | 648 | 0 | 648 | 352 | 0 | 352 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 60.773 | -60.356 | 417 | 60.734 | -59.545 | 1.189 | 59.652 | -59.427 | 225 | 59.574 | -59.136 | 439 |
Per saldo geeft 2020 na mutaties over de reserves een resultaat te zien van € 417.000 voordelig.
Mutaties op de reserves conform eerdere besluitvorming tot en met de Kadernota 2020 worden niet toegelicht.
De volgende reservemutaties worden met de voorliggende begroting besloten en zijn reeds verwerkt in bovenstaand overzicht:
- onttrekking uit de reserve Grote projecten van € 16.000 in 2020 en 2021 voor tegemoetkoming beheerder sporthal De Schulpwei in de energiekosten;
- onttrekking uit de reserve Invoering Omgevingswet van € 472.000 in 2020 voor kosten invoering van deze wet;
- onttrekking uit de reserve sociaal domein van € 287.000 in 2020, 2021 en 2022 voor kosten budgetten jeugdzorg.
De resultaten na bestemming zijn inclusief incidentele baten en lasten. Om de structurele sluitendheid van de (meerjaren)begroting te berekenen worden de resultaten geschoond voor de factor 'incidenteel'.
Incidentele baten en lasten
Om te kunnen beoordelen of de begroting structureel in evenwicht is, dat wil zeggen structurele lasten worden door structurele baten afgedekt, dienen de incidentele baten en lasten inzichtelijk te worden gemaakt.
| LASTEN | BATEN | ||||||
Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Programma 0 - Bestuuur en ondersteuning | 0 | |||||||
Programma 1 - Veiligheid | -21 | |||||||
Programma 2 - Verkeer en vervoer | 110 | 110 | 110 | |||||
Programma 3 - Economie | -285 | -106 | 75 | 46 | ||||
Programma 4 - Onderwijs | -89 | -89 | -89 | 89 | 89 | 89 | ||
Programma 5 - Sport, cultuur en recreatie | -319 | -126 | -15 | 33 | ||||
Programma 6 - Sociaal domein | -493 | -462 | -337 | |||||
Programma 7 - Volksgezondheid en milieu | -25 | 25 | ||||||
Programma 8 - Wonen en bouwen | -512 | |||||||
Incidenteel beheerplan Vastgoed 2017-2020 | -102 | |||||||
Totaal incidenteel | -1.736 | -673 | -331 | 0 | 222 | 135 | 89 | 0 |
Mutaties reserves | 1.270 | 648 | 352 | |||||
Totaal incidenteel | -1.736 | -673 | -331 | 0 | 1.492 | 783 | 441 | 0 |
Saldo incidentele baten en lasten | -244 | 110 | 110 |
Zie voor een nadere specificatie Bijlage Incidentele baten en lasten.
Presentatie structureel begrotingssaldo | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Saldo baten en lasten | 417 | 1.189 | 225 | 439 |
Saldo toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | - | - | - | - |
Begrotingssaldo | 417 | 1.189 | 225 | 439 |
Waarvan incidentele dekking uit reserves | 1.270 | 648 | 352 | - |
Waarvan incidentele baten | 222 | 135 | 89 | - |
Waarvan incidentele lasten | -1.736 | -673 | -331 | - |
Saldo incidentele posten | -244 | 110 | 110 | - |
Structureel begrotingssaldo | 661 | 1.079 | 115 | 439 |
Wassenaar heeft een reëel en structureel sluitende begroting, er is sprake van een voordelig structureel saldo.
Omdat we rekening moeten houden met enkele mogelijk nadelige ontwikkelingen in de toekomst willen we het positieve saldo van de begroting op een stelpost in de begroting zetten. We kunnen daar toekomstige nadelen (gedeeltelijk) mee opvangen. Te denken valt aan:
- De gevolgen van de herziening van het gemeentefonds vanaf 2021;
- De doorwerking van de CAO-ontwikkelingen in de begrotingen van de gemeenschappelijke
- regelingen;
- Onzekerheid omtrent de tegemoetkoming van het rijk op het punt van jeugdzorg;
- Opstellen nieuwe beheerplannen openbare ruimte;
- Ontwikkeling van de Paauw en de Warenar.
Door het vormen van een stelpost kunnen we eventuele tegenvallers in de toekomst beter opvangen.