Tabel 7
Programma: P2 Verkeer en vervoer | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
( "-"= nadeel / "+"= voordeel ) bedragen x € 1.000 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
2.1 Verkeer en vervoer | Baten | 394 | 300 | 198 | 198 | 198 | 198 |
Lasten | -5.350 | -4.484 | -3.534 | -3.523 | -3.572 | -3.706 | |
Saldo | -4.957 | -4.184 | -3.335 | -3.324 | -3.374 | -3.508 | |
2.2 Parkeren | Baten | 137 | 137 | 138 | 138 | 138 | 138 |
Lasten | -261 | -265 | -236 | -235 | -235 | -235 | |
Saldo | -124 | -128 | -98 | -98 | -98 | -98 | |
2.3 Recreatieve havens | Baten | 21 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 |
Lasten | -29 | -13 | -4 | -4 | -4 | -4 | |
Saldo | -8 | 13 | 23 | 23 | 23 | 23 | |
2.5 Openbaar vervoer | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -117 | -9 | -11 | -11 | -11 | -11 | |
Saldo | -117 | -9 | -11 | -11 | -11 | -11 | |
Totaal baten | Baten | 552 | 464 | 362 | 362 | 362 | 362 |
Totaal lasten | Lasten | -5.758 | -4.771 | -3.784 | -3.773 | -3.822 | -3.956 |
Saldo van baten en lasten | Saldo | -5.206 | -4.307 | -3.422 | -3.410 | -3.460 | -3.594 |
Onttrekking reserves | 2.140 | 815 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | -517 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 1.623 | 815 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamde resultaat | -3.583 | -3.492 | -3.422 | -3.410 | -3.460 | -3.594 |
Toelichting op verschillen begroot/werkelijk in taakvelden groter of gelijk aan € 50.000
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer (€ 950.000 lagere lasten, € 102.000 lagere baten)
De dotatie aan de voorziening wegen neemt met € 625.000 af doordat er in 2019 éénmalig € 500.000 extra aan de voorziening is gedoteerd vanwege de projecten Waalsdorperlaan en Storm van ’s-Gravesandeweg. Daarnaast neemt de dotatie aan de voorziening met € 100.000 af vanwege een in 2017 ingevoerde taakstelling. Tot slot is in 2019 éénmalig € 25.000 extra gedoteerd vanwege de werkzaamheden aan de wegen bij de Paauw waarvoor subsidie is verkregen.
De kapitaallasten zijn structureel € 44.000 lager als gevolg van de incidentele dekking uit 2018. In 2019 zijn incidentele budgetten opgenomen voor afronding afsluiting Raadhuis- en Paauwlaan (€ 34.000), Talking Traffic (€ 54.000), aanjagen ondertunneling N44 (€ 100.000), onderzoek naar elektrische bus- en railverbinding (€ 50.000) en verkeersveilige schoolzones (€ 31.000). Overige afwijkingen per saldo € 12.000 voordelig.
De lagere baten houden verband met incidentele opbrengsten in 2019 voor Talking Traffic (subsidie € 54.000), laadpalen (€ 23.000) en een subsidie van de provincie Zuid-Holland voor de oprijlaan bij De Paauw (€ 25.000).
Mutaties reserves
De lagere onttrekking van € 815.000 houdt voornamelijk verband met de incidenteel lagere lasten beschreven onder taakveld 2.1. In 2019 zijn onttrekkingen aan de reserve 'Ondersteuning grote projecten' geraamd voor € 150.000 (onderzoek naar elektrische bus- en railverbinding, aanjagen ondertunneling). De lagere dotatie aan de voorziening wegen, de veilige schoolzones en het afsluiten van de Raadhuislaan hebben effect op de algemene reserve (€ 565.000). Verder zijn in 2019 onttrekkingen geraamd aan de reserve kapitaallasten parkeerkelder (€ 60.000) en aan de reserve kapitaallasten (€ 40.000).