Begroting 2020

P2 Verkeer en vervoer

Financiën

Tabel 7

Programma: P2 Verkeer en vervoer

Rekening

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

( "-"= nadeel / "+"= voordeel ) bedragen x € 1.000

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2.1 Verkeer en vervoer

Baten

394

300

198

198

198

198

Lasten

-5.350

-4.484

-3.534

-3.523

-3.572

-3.706

Saldo

-4.957

-4.184

-3.335

-3.324

-3.374

-3.508

2.2 Parkeren

Baten

137

137

138

138

138

138

Lasten

-261

-265

-236

-235

-235

-235

Saldo

-124

-128

-98

-98

-98

-98

2.3 Recreatieve havens

Baten

21

27

27

27

27

27

Lasten

-29

-13

-4

-4

-4

-4

Saldo

-8

13

23

23

23

23

2.5 Openbaar vervoer

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

-117

-9

-11

-11

-11

-11

Saldo

-117

-9

-11

-11

-11

-11

Totaal baten

Baten

552

464

362

362

362

362

Totaal lasten

Lasten

-5.758

-4.771

-3.784

-3.773

-3.822

-3.956

Saldo van baten en lasten

Saldo

-5.206

-4.307

-3.422

-3.410

-3.460

-3.594

Onttrekking reserves

2.140

815

0

0

0

0

Toevoeging reserves

-517

0

0

0

0

0

Mutaties reserves

1.623

815

0

0

0

0

Geraamde resultaat

-3.583

-3.492

-3.422

-3.410

-3.460

-3.594

Toelichting op verschillen begroot/werkelijk in taakvelden groter of gelijk aan € 50.000

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer (€ 950.000 lagere lasten, € 102.000 lagere baten)
De dotatie aan de voorziening wegen neemt met € 625.000 af doordat er in 2019 éénmalig € 500.000 extra aan de voorziening is gedoteerd vanwege de projecten Waalsdorperlaan en Storm van ’s-Gravesandeweg. Daarnaast neemt de dotatie aan de voorziening met € 100.000 af vanwege een in 2017 ingevoerde taakstelling. Tot slot is in 2019 éénmalig € 25.000 extra gedoteerd vanwege de werkzaamheden aan de wegen bij de Paauw waarvoor subsidie is verkregen.
De kapitaallasten zijn structureel € 44.000 lager als gevolg van de incidentele dekking uit 2018. In 2019 zijn incidentele budgetten opgenomen voor afronding afsluiting Raadhuis- en Paauwlaan (€ 34.000), Talking Traffic (€ 54.000), aanjagen ondertunneling N44 (€ 100.000), onderzoek naar elektrische bus- en railverbinding (€ 50.000) en verkeersveilige schoolzones (€ 31.000). Overige afwijkingen per saldo € 12.000 voordelig.

De lagere baten houden verband met incidentele opbrengsten in 2019 voor Talking Traffic (subsidie € 54.000), laadpalen (€ 23.000) en een subsidie van de provincie Zuid-Holland voor de oprijlaan bij De Paauw (€ 25.000).

Mutaties reserves
De lagere onttrekking van € 815.000 houdt voornamelijk verband met de incidenteel lagere lasten beschreven onder taakveld 2.1. In 2019 zijn onttrekkingen aan de reserve 'Ondersteuning grote projecten' geraamd voor € 150.000 (onderzoek naar elektrische bus- en railverbinding, aanjagen ondertunneling). De lagere dotatie aan de voorziening wegen, de veilige schoolzones en het afsluiten van de Raadhuislaan hebben effect op de algemene reserve (€ 565.000). Verder zijn in 2019 onttrekkingen geraamd aan de reserve kapitaallasten parkeerkelder (€ 60.000) en aan de reserve kapitaallasten (€ 40.000).