Overzicht verbonden partijen |
Gemeenschappelijke regeling Werkorganisatie Duivenvoorde
Naam
Gemeenschappelijke regeling Werkorganisatie Duivenvoorde
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Wassenaar
Webadres
werkorganisatieduivenvoorde.nl
Publiek belang
Doelstelling
In stand houden van een gezamenlijke kwalitatief hoogwaardige ambtelijke organisatie die flexibel is om aan de gevraagde dienstverleming van beide deelnemers op een kostenefficiente manier te kunnen voldoen.
Bestuurlijk belang
Het voltallige college is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.
Financieel belang
2020
Gemeentelijk financieel belang (deelnemersbijdrage)
€ 17.004.832
Beginstand per 1-1-2020
Eindstand per 31-12-2020
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 2.932.000
€ 2.933.000
2020
Verwachte omvang financieel resultaat
€ 0
Toelichting
De peildatum bovenstaande cijfers betreft de begroting 2020.
Visie, beleidsdoelstelling en risico's
Visie en beleidsvoornemens
Voor een goed bestuur geeft de Werkorganisatie Duivenvoorde invulling aan onze ambtelijke ondersteuning. Wij vinden het belangrijk om de performance van het gemeenschappelijke ambtenarenapparaat te verbeteren, zowel qua dienstverlening als qua kosten. Wij streven naar een efficiënte, effectieve en servicegerichte ambtelijke organisatie, waarin minder bureaucratisch wordt gewerkt. Hoewel het geen echte doelstelling is om een zelfstandig Wassenaars ambtelijk apparaat in te richten, onderzoeken wij wel hoe zo’n apparaat er kan uitzien.
Bijdrage aan beleidsdoelstelling
De Werkorganisatie staat ten dienste van het college en de burgemeester, voor wie het het beleid uitvoert en voorbereidt.
Risico's
De risico's van de WODV liggen in hoofdzaak bij de rechtspositionele verplichtingen ten aanzien van het zittende personeel.
Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR)
Naam
Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR)
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Leiden
Webadres
www.bsgr.nl
Publiek belang
Doelstelling
Het verbeteren van de kwaliteit, continuïteit en efficiency door samen te werken bij de beleidsuitvoering, heffing en invordering van waterschaps- en gemeentelijke belastingen, bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en het beheer en de uitvoering van vastgoedinformatie.
Bestuurlijk belang
De gemeente Wassenaar is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd met een wethouder.
Financieel belang
2020
Gemeentelijk financieel belang (deelnemersbijdrage)
€ 393.795
Beginstand per 1-1-2020
Eindstand per 31-12-2020
Eigen vermogen
€ 1.036.000
€ 641.000
Vreemd vermogen
€ 5.257.000
€ 5.639.000
2020
Verwachte omvang financieel resultaat
€ 0
Toelichting
Visie, beleidsdoelstelling en risico's
Visie en beleidsvoornemens
De belastingtaken efficiënt, tegen lage kosten en kwalitatief hoogwaardig uitvoeren.
Bijdrage aan beleidsdoelstelling
Door het juist, tijdig en volledig opleggen en invorderen van gemeentelijke belastingen worden de geraamde opbrengsten gerealiseerd.
Risico's
De BSGR betreft een uitvoeringsorganisatie. Op grond van artikel 32 van de Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (GR BSGR), zijn de deelnemers verplicht er zorg voor te dragen dat de BSGR te allen tijde beschikt over voldoende middelen om aan al haar verplichtingen jegens derden te kunnen voldoen. Dit betekent dat de deelnemers zelf maatregelen moeten treffen om eventuele risico's af te dekken.
Het grootste risico dat wordt ingeschat is het uittreden van één van de deelnemers. Op grond van artikel 38 van de GR BSGR wordt voor uittreding een opzegtermijn van ten minste een jaar in acht genomen en vindt uittreding plaats aan het einde van het kalenderjaar. Uittreding gedurende de eerste 5 jaar na toetreding is niet mogelijk. Er zijn geen deelnemers die te kennen hebben gegeven uit de gemeenschappelijke regeling te willen treden.
Gemeenschappelijke regeling Inkoopbureau H-10
Naam
Gemeenschappelijke regeling Inkoopbureau H-10
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Webadres
www.h10inkoop.nl
Publiek belang
Doelstelling
Het behartigen van de belangen van de betrokken gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken op taakonderdelen binnen het sociaal domein.
Bestuurlijk belang
Namens de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Voorschoten, Wassenaar en Zoetermeer is de wethouder van de gemeente Wassenaar lid van het dagelijks bestuur.
Financieel belang
2020
Gemeentelijk financieel belang (deelnemersbijdrage)
€ 69.145
Beginstand per 1-1-2020
Eindstand per 31-12-2020
Eigen vermogen
€ - 41.756 *)
€ 24.282 *)
Vreemd vermogen
€ 257.006 *)
€ 1.616.927 *)
2020
Verwachte omvang financieel resultaat
€ 0
Toelichting
*) cijfers zijn afkomstig uit de jaarrekening 2018
Visie, beleidsdoelstelling en risico's
Visie en beleidsvoornemens
De betrokken gemeenten zijn verantwoordelijk voor de beleidsvorming. Het Inkoopbureau H-10 voert de technische inkoop uit. Door gezamenlijke inkoop en afhandeling facturering zijn efficiency voordelen (door synergie-effecten) te behalen.
Bijdrage aan beleidsdoelstelling
Door gezamenlijke op een efficiënte manier inkoop voor jeugdhulp beschikbaar krijgen.
Risico's
In de begroting 2019 heeft de GR Inkoopbureau H10 de risico's niet gekwantificeerd. Als zich binnen de gemeenschappelijke regeling tegenvallers voordoen zijn de deelnemende gemeenten verantwoordelijk voor de financiële gevolgen. De GR heeft een beperkt weerstandsvermogen. Het aandeel van de gemeente in deze risico's bedraagt ca 2,5%.
Avalex
Naam
Avalex
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
www.avalex.nl
Publiek belang
Doelstelling
Ten minste eenmaal per week de huishoudelijke afvalstoffen met uitzondering van grove huishoudelijke afvalstoffen inzamelen bij elk binnen haar grondgebied gelegen perceel waar zodanige afvalstoffen geregeld kunnen ontstaan. Groente-, fruit- en tuinafval wordt daarbij in ieder geval afzonderlijk ingezameld.
Bestuurlijk belang
Wassenaar heeft de wethouder financiën in het bestuur van Avalex.
Financieel belang
2020
Gemeentelijk financieel belang (deelnemersbijdrage)
€ 3.170.947
Beginstand per 1-1-2020
Eindstand per 31-12-2020
Eigen vermogen
€ 6.590.000
€ 6.590.000
Vreemd vermogen
€ 35.640.000
€ 36.235.000
2020
Verwachte omvang financieel resultaat
€ 0
Toelichting
Visie, beleidsdoelstelling en risico's
Visie en beleidsvoornemens
Visie: een afvalloze regio binnen de gemeenten waarin wij actief zijn, door de verwerking van afval naar grondstoffen.
Missie: het zijn van een betrouwbare partner van gemeenten in de uitvoering van afvalinzameling en duurzame inzet van grondstoffen, op milieubewuste en maatschappelijke manier.
Bijdrage aan beleidsdoelstelling
Het taakveld inzameling van afvalstoffen is geheel in handen gelegd van de GR Avalex en sinds kort is het beleid geharmoniseerd. De zes Avalex-gemeenten hebben namelijk gezamenlijk een nieuw afvalbeleid ontwikkeld. De implementatie en uitvoering van het gezamenlijk afvalbeleid is verwerkt in de begroting 2019.
Risico's
Uitkomsten Governance discussie
Wisselingen in opbrengsten/verwerkingskosten/prijzen
Inzet UitvoeringHet afgelopen jaar is er gewerkt met een nieuwe verrekensystematiek. Deze systematiek is in het eerste deel van 2019 verder ontwikkeld. Nu worden de afspraken gemaakt voor de afname van de diensten voor 2020. De financiële gevolgen zullen binnenkort duidelijk worden. Hierover zal de raad separaat geïnformeerd worden. De financiële consequenties zullen in de voorjaarsnota van 2020 worden verwerkt. Vanaf 2020 zal de cyclus van de begroting gevolgd gaan worden.
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Naam
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
www.omgevingsdiensthaaglanden.nl
Publiek belang
Doelstelling
Ondersteunen van de deelnemers bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de WABO in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de WABO genoemde wetten.
Bestuurlijk belang
Wassenaar levert geen DB lid. In het AB neemt de wethouder Wonen, Ruimtelijke Ordening, Cultureel Erfgoeddeel.
Financieel belang
2020
Gemeentelijk financieel belang (deelnemersbijdrage)
€ 330.140
Beginstand per 1-1-2020
Eindstand per 31-12-2020
Eigen vermogen
€ 1.071.000
€ 1.071.000
Vreemd vermogen
€ 16.238.000
€ 16.551.000
2020
Verwachte omvang financieel resultaat
€ 0
Toelichting
Visie, beleidsdoelstelling en risico's
Visie en beleidsvoornemens
Geen andere dan die, die in de gemeenschappelijke regeling zijn geformuleerd.
Bijdrage aan beleidsdoelstelling
Taken op o.a. het gebied van vergunningverlening en handhaving en bodemtaken zijn ondergebracht bij de ODH en worden niet meer zelfstandig door de gemeente uitgevoerd.
Risico's
Het totale risico uitgedrukt in euro's 1.020.000
Met bijzondere aandacht voor:- Transitie Omgevingswet
- Opwaarts effect loonlasten door Cao loonstijging
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Naam
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
www.vrh.nl
Publiek belang
Doelstelling
Het bevorderen van de veiligheid en zorg van allen die zich in het gebied van de VRH bevinden door de samenwerking tussen burgers, private en publieke partijen te stimuleren en te faciliteren.
Bestuurlijk belang
Burgemeester is lid van het AB.
Financieel belang
2020
Gemeentelijk financieel belang (deelnemersbijdrage)
€ 1.984.393
Beginstand per 1-1-2020
Eindstand per 31-12-2020
Eigen vermogen
€ 4.896.000
€ 4.691.000
Vreemd vermogen
€ 112.952.000
€ 118.617.000
2020
Verwachte omvang financieel resultaat
€ 0
Toelichting
Visie, beleidsdoelstelling en risico's
Visie en beleidsvoornemens
De Veiligheidsregio Haaglanden behartigt de belangen van de gemeenten op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing, en geneeskundige hulpverlening.
De ambities met betrekking tot de rampenbestrijding en crisisbeheersing in Haaglanden staan op hoofdlijnen beschreven in het Regionaal Beleidsplan Haaglanden (RBP) 2015-2018.Bijdrage aan beleidsdoelstelling
Beleidsdoelstellingen van dit taakveld zijn preventie en zelfredzaamheid. Deze beleidsdoelstellingen komen terug in het Regionaal Beleidsplan VRH 2015-2018.
Risico's
- Transitie landelijke meldkamerorganisatie
- Loopbaanbeleid
- Ontwikkelingen vrije instroom vrijwilligers
- Aansprakelijkheid dienstverlening
- Terrorismegevolgbestrijding
- Gemiddeld werkgeversrisico WGA/WW
- Overgangsregeling FLO
Gemeenschappelijke regeling GGD Haaglanden
Naam
Gemeenschappelijke regeling GGD Haaglanden
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
www.ggdhaaglanden.nl
Publiek belang
Doelstelling
Bewaken, bevorderen en beschermen van de gezondheid van de inwoners van de regio Haaglanden met producten en diensten die helpen gezond op te groeien en op te voeden, gezonder te leven en langer gezond te blijven.
Bestuurlijk belang
In het Algemeen Bestuur is een afgevaardigde van het college van B&W van iedere deelnemende gemeente benoemd. Portefeuillehouder is wethouder volksgezondheid. Wassenaar heeft zitting in het AB, niet in het DB.
Financieel belang
2020
Gemeentelijk financieel belang (deelnemersbijdrage)
€ 522.000
Beginstand per 1-1-2020
Eindstand per 31-12-2020
Eigen vermogen
€ 0 *)
€ -295.259 *)
Vreemd vermogen
€ 664.709 *)
€ 24.073.490 *)
2020
Verwachte omvang financieel resultaat
€ 0
Toelichting
*) In de jaarrekening 2018 van de GGD wordt aangegeven dat de balans van 31-12-2017 en 31-12-2018 niet met elkaar vergelijkbaar zijn omdat op 31 januari 2018 de gemeente Den Haag is toegetreden tot de GR en de deze is uitgebreid met veilg thuis Haaglanden.
Visie, beleidsdoelstelling en risico's
Visie en beleidsvoornemens
Bewaken, bevorderen en beschermen van de gezondheid van de inwoners van de regio Haaglanden met producten en diensten die helpen gezond op te groeien en op te voeden, gezonder te leven en langer gezond te blijven.
Veilig Thuis:
In de ordening van zaken is prioriteit gegeven aan spoedzaken (deze worden direct opgepakt), veiligheidsbeoordelingen (deze geschieden in overgrote meerderheid binnen de beoogde termijn) en verder komen relatief ernstige zaken het eerst aan de beurt.
Voor de komende twee jaar is de uitdaging om de uitvoering verder te versterken (onder meer door de verhuizing naar een nieuw pand en de daaropvolgende transitie naar goed werkende ICT), de focus op ernstig en hardnekkig geweld te blijven houden, en om de aangescherpte meldcode succesvol te implementeren. Werving en behoud van personeel en het beheersbaar houden van de werkdruk is daarbij de grootste uitdaging. Voldoende aandacht voor begeleiding en opleiding en ontwikkeling van personeel is daarbij een belangrijk aandachtspunt.
Door de aangescherpte meldcode zal binnen de processen van Veilig Thuis vaker een beroep worden gedaan op de gedragsdeskundigen en vertrouwensartsen van VTH voor specialistisch (medisch) advies. De inzet van gedragsdeskundigen en vertrouwensartsen stijgt met 25% bij zowel de adviezen als de meldingen. Daarnaast wordt ook een beperkte extra inzet per advies (10 minuten per advies) verwacht.
Tot slot gaat de aangescherpte meldcode gepaard met een intensivering van de monitoring functie. Het landelijke besluit van de aangescherpte meldcode zorgt ervoor dat intensievere monitoring voor Veilig Thuis organisaties verplicht is. In 2019 wordt ervaring opgedaan met het gedifferentieerd inzetten van de intensievere monitoring, en biedt de sturingsinformatie meer inzicht in de feitelijke ontwikkelingen van de monitoring (in aantallen en benodigde personele inzet). Voor 2020 wordt nu in de begroting 2020 uitgegaan van een intensivering die het mogelijk maakt om binnen dit budgettaire kader gemiddeld 4,5 uur extra uur te monitoren per casus (en opzichte van circa 3 uur in de huidige situatie).Bijdrage aan beleidsdoelstelling
De GR GGD en VT Haaglanden draagt in regionaal verband bij aan preventie en het bevorderen van een gezonde en veilige leefomgeving.
Lokale taken
Naast de reguliere regionale taken zoals gezondheidsbevordering, epidemiologie, beleidsadvisering e.d., zijn er sinds 2018 ook lokale taken die elke gemeente bilateraal afspreekt met de GGD. Voor Wassenaar gaat het om de lokale taken Meldpunt bezorgd, Sociaal Medische Advisering, Schoolgezondheidsbeleid.Risico's
Veilig Thuis, meldingen en adviezen:
Er wordt geraamd dat de “autonome groei” t/m 2018, niet verder doorzet in 2019 en 2020, wel wordt groei van het aantal meldingen als gevolg van de aangescherpte meldcode voorzien. Deze volumegroei is met onzekerheid omgeven. Er wordt binnen Veilig Thuis Haaglanden daarom gewerkt met een mix van vast personeel en inkoop van diensten bij externe partijen.Gemeenschappelijke regeling Metropoolregio (MRDH)
Naam
Gemeenschappelijke regeling Metropoolregio (MRDH)
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Rotterdam
Webadres
www.mrdh.nl
Publiek belang
Doelstelling
In de MRDH werken 23 gemeenten samen aan het versterken van het economisch vestigingsklimaat in de regio en het verbeteren van de bereikbaarheid van de regio.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester, in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit door de portefeuillehouder verkeer en vervoer, in de bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat door de portefeuillehouder economie, in de adviescommissie vervoersautoriteit en adviescommissie economisch vestigingsklimaat door twee raadsleden en in de rekeningcommissie door één raadslid.
Financieel belang
2020
Gemeentelijk financieel belang (deelnemersbijdrage)
€ 70.187
Beginstand per 1-1-2020
Eindstand per 31-12-2020
Eigen vermogen
€ 22.512.000
€ 28.662.000
Vreemd vermogen
€ 1.246.846.000
€ 1.081.466.000
2020
Verwachte omvang financieel resultaat
€ 0
Toelichting
Visie, beleidsdoelstelling en risico's
Visie en beleidsvoornemens
Rotterdam Den Haag wil een duurzame en internationaal concurrerende regio zijn. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbiedt.
Elke nieuwe bestuursperiode stelt het bestuur een regionale strategische agenda vast, van waaruit de regionale vraagstukken worden opgepakt. In 2019 heeft de MRDH de strategische agenda “Samen aan het werk” vastgesteld. Hierin zijn vier ambities geformuleerd:
• Vernieuwen van de economie.
• Verbeteren van de bereikbaarheid van de metropoolregio.
• Versterken van de stad en de omgeving.
• Veranderen van energie.Bijdrage aan beleidsdoelstelling
De MRHD bevordert voor de gehele regio het economisch vestigingsklimaat en dus ook de bereikbaarheid. Wassenaar ontvangt subsidies van de MRDH voor projecten op het gebied van verkeer en vervoer vanuit de BDU-gelden die de MRDH ontvangt. De Wassenaarse bijdrage valt binnen de pijler Economisch Vestigingsklimaat. Vanuit deze pijler kan Wassenaar aanspraak maken op subsidies ten behoeve van de bevordering van het economisch vestigingsklimaat.
Risico's
In de praktijk ijlen de daadwerkelijke bestedingen van projecten vaak één of meerdere jaren na. Omdat als gevolg daarvan teveel middelen te lang ongebruikt blijven is bij de oprichting van de MRDH door het algemeen bestuur besloten dat er sprake mag zijn van overplanning. Naar aanleiding van het risico op overplanning (meer projecten met uitgaven gepland dan beschikbare BDU-middelen of andere dekking) en overbesteding (werkelijke bestedingen hoger dan beschikbare middelen) is de MRDH met de deelnemers in gesprek om dit zoveel mogelijk tegen voorkomen.
Werkvoorzieningschap Kust-, Duin-, en Bollenstreek (KDB)
Naam
Werkvoorzieningschap Kust-, Duin-, en Bollenstreek (KDB)
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Katwijk
Webadres
Publiek belang
Doelstelling
Uitvoering geven aan de oude Wet sociale werkvoorziening (WSW)
Bestuurlijk belang
Wethouder participatie, jeugd en sport is lid van het Algemeen Bestuur van de Gr KDB
Financieel belang
2020
Gemeentelijk financieel belang (deelnemersbijdrage)
€ 107.910
Beginstand per 1-1-2020
Eindstand per 31-12-2020
Eigen vermogen
€ 2.879.000 *)
€ 3.789.000 *)
Vreemd vermogen
€ 3.013.000 *)
€ 3.194.000 *)
2020
Verwachte omvang financieel resultaat
€ 0
Toelichting
*) Cijfers afkomstig uit de jaarrekening 2018
Visie, beleidsdoelstelling en risico's
Visie en beleidsvoornemens
Missie:
Maregroep ontwikkelt en re-integreert mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, indien mogelijk, naar een reguliere baan.Visie:
Maregroep biedt werk, begeleiding, schooling, training, aanpassingen van de werkplek en persoonlijke aandacht. Daarmee willen we bereiken dat arbeidsgehandicapten en langdurig werkzoekenden uitstromen naar de (gesubsidieerde) arbeidsmarkt. Hiertoe wordt samengewerkt met en in opdracht gehandeld van gemeenten en bedrijfsleven; dit alles binnen financieel verantwoorde kaders.Bijdrage aan beleidsdoelstelling
Uitvoering geven aan de voormalige Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Sinds de invoering van de Participatiewet bestaat de Wsw niet meer, maar de GR KDB draagt zorg voor continuïteit voor de ‘oude’ doelgroep.
Risico's
De gemeente financiert naar rato het tekort in de GR KDB. Bestaande risico's hierbij zijn daling van het deel budget Wsw "oude stijl" uit het Participatiebudget, stijging van de personeelskosten Wsw als gevolg van cao afspraken en een daling van de dividenduitkering door MareGroep N.V. Voor een nadere toelichting op deze risico's wordt verwezen naar de verplichte paragrafen uit de jaarrekening 2017 GR KDB.
BNG NV
Naam
BNG NV
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
www.bng.nl
Publiek belang
Doelstelling
De BNG behartigt het maatschappelijk belang met gespecialiseerde financiële dienstverlening aan overheden en maatschappelijke instellingen. De gemeente ziet het aandelenbezit als een duurzame belegging.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de in haar bezit zijnde aandelen (106.392 aandelen a € 2,50 nominaal). Via dit aandelenbezit wordt 0,2%-zeggenschap uitgeoefend op de besluitvorming van BNG.
Financieel belang
2020
Gemeentelijk financieel belang (deelnemersbijdrage)
€ 250.000
Beginstand per 1-1-2020
Eindstand per 31-12-2020
Eigen vermogen
€ 4,7 mrd. (o.b.v. jaarrekening 2018)
€ 5,0 mrd. (o.b.v. jaarrekening 2018)
Vreemd vermogen
€ 152,2 mrd. (o.b.v. jaarrekening 2018)
€ 132,5 mrd. (o.b.v. jaarrekening 2018)
2020
Verwachte omvang financieel resultaat
Structureel wordt een behoudende dividenduitkering geraamd van € 250.000.
Toelichting
In 2019 is € 303.000 aan winstuitkering over 2018 ontvangen. Structureel wordt behoudend € 250.000 aan dividend geraamd.
Visie, beleidsdoelstelling en risico's
Visie en beleidsvoornemens
Bijdrage aan beleidsdoelstelling
Risico's
Als aandeelhouder is de gemeente niet verantwoordelijk voor eventuele verliezen. Het enige risico dat wordt gelopen bedraagt de omvang van de oorspronkelijke aankoop van het aandelenbelang.
Alliander NV
Naam
Alliander NV
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Amsterdam
Webadres
www.alliander.nl
Publiek belang
Doelstelling
- Voortdurend beter presteren op dienstverlening, leveringszekerheid en kosten
- Verbeteren van beheersing van energiestromen
- Inzicht in energieverbruik
- Klanten helpen energie te besparen en over te schakelen naar duurzame energiebronnen
Bestuurlijk belang
Wassenaar heeft een belang van 644.926 aandelen van € 5,- nominaal per aandeel in NV Alliander. Via dit aandelenbezit wordt 0,5%-zeggenschap uitgeoefend op de besluitvorming van Alliander.
Financieel belang
2020
Gemeentelijk financieel belang (deelnemersbijdrage)
€ 430.000
Beginstand per 1-1-2020
Eindstand per 31-12-2020
Eigen vermogen
€ 3,9 mrd. (o.b.v. jaarrekening 2018)
€ 4,1 mrd. (o.b.v. jaarrekening 2018)
Vreemd vermogen
€ 4,1 mrd. (o.b.v. jaarrekening 2018)
€ 4,2 mrd. (o.b.v. jaarrekening 2018)
2020
Verwachte omvang financieel resultaat
Structureel wordt behoudend € 430.000 aan dividenduitkering geraamd.
Toelichting
In 2019 is € 707.000 aan winstuitkering over 2018 ontvangen. Structureel wordt behoudend € 430.000 aan dividend geraamd.
Visie, beleidsdoelstelling en risico's
Visie en beleidsvoornemens
Bijdrage aan beleidsdoelstelling
Risico's
Als aandeelhouder is de gemeente niet verantwoordelijk voor eventuele verliezen. Het enige risico dat wordt gelopen bedraagt de omvang van de oorspronkelijke aankoop van het aandelenbelang.
Dunea NV
Naam
Dunea NV
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
www.dunea.nl
Publiek belang
Doelstelling
Het doel van Dunea is het voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater zowel binnen als buiten het distributiegebied. Daarbij moet Dunea voldoen aan de eisen van verantwoord natuurbeheer van het toevertrouwde duingebied met de inachtneming van de eisen van een verantwoorde waterwinning. Tevens beheert Dunea andere onderdelen van de waterketen zoals riolering en afvalwaterzuivering zowel binnen als buiten het distributiegebied.
Bestuurlijk belang
Het aandelenbezit is groot 81.830, met een nominale waarde van € 5,- per aandeel. Via het aandelenbezit kan 2,0% zeggenschap worden uitgeoefend op de besluitvorming van Dunea.
Financieel belang
2020
Gemeentelijk financieel belang (deelnemersbijdrage)
n.v.t.
Beginstand per 1-1-2020
Eindstand per 31-12-2020
Eigen vermogen
€ 220,9 mln. (jaarrekening 2018)
€ 241 mln. (o.b.v. begroting 2019)
Vreemd vermogen
€ 358,0 mln. (jaarrekening 2018)
€ 372 mln. (o.b.v. begroting 2019)
2020
Verwachte omvang financieel resultaat
De verwachte netto winst over 2019 bedraagt € 10,6 mln.
Toelichting
Dunea kent een statutaire beperking op de uitkering van winst aan de aandeelhouders. De winst blijft in het bedrijf om daarmee een betere solvabiliteit en een lagere financieringsrente te bewerkstelligen.
Visie, beleidsdoelstelling en risico's
Visie en beleidsvoornemens
Bijdrage aan beleidsdoelstelling
Risico's
Als aandeelhouder is de gemeente niet aansprakelijk voor eventuele verliezen. Het enige risico dat wordt gelopen bedraagt de omvang van de oorspronkelijke aankoop van het aandelenbelang.